Netroots - Socialdemokraterna

2014-06-19

Alliansen vid vägs ände?

När jag såg bilderna från Alliansens valupptakt leddes mina tankar till ett väckelsemöte. Ett väckelsemöte i någon religion där anhängarna upptäckt att prästerskapet är korrupt och kraftlöst. Och på ett sätt är det väl just vad som hänt. Prästerskapet har ju predikat Reaganismens och Thatcherismens credon långt efter att bäst-före-datum passerats.

För oss som hela tiden varit skeptiska till denna märkliga religion är ju detta goda nyheter. Den ohämmade girighetens apostlar får kanske - förhoppningsvis - lämna ifrån sig makten i höst. Jag kan personligen - som gammal socialliberal - också hoppas att ett av de partier som har mage att använda etiketten socialliberal på sin politik åker ur riksdagen. Både C och Fp borde skämmas över att kalla sig socialliberaler.

Låt mig också påpeka att det jag skrivit ovan handlar om partiernas konkreta politik och inte om deras retorik. Retoriken handlar om vad väljarna vill höra - politiken om vad Reinfelt vill göra. Vad han vill göra står i "Det sovande folket" - en bok som han gör allt för att hindra samma folk att läsa. Av någon anledning får detta mig att tänka på ormen Kaa i Djungelboken: "Ssssssssoooooov!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar