Netroots - Socialdemokraterna

2014-12-08

Blockpolitiken raserar Sverige

I valet 2006 röstade jag på ett av allianspartierna - folkpartiet. Jag trodde ju i min enfald att partiet fanns kvar och var ett liberalt parti med socialt ansvar. Efter 8 år av alliansregerande, med sparkar mot de svagaste och bortskänkande av gemensamma resurser till Filippa Reinfeldts kompisar och till riskkapitalister, har jag insett hur fasansfullt fel jag hade.


I valet 2014 förlorade alliansen 10%, varav 7,2% förlorades av moderaterna. Den förlusten för moderaterna fick inget genomslag i budgeten de lade. Var ligger demokratin i det? Jag känner många socialliberala partimedlemmar och väljare i fp som anser att sparkandet på de svaga grupperna i samhället gått mycket för långt. Var finns deras åsikter?

Den blockpolitik som alliansen representerar hotar Sveriges framtid. Moderaternas vision av samhället - den vision Fredrik Reinfeldt tydliggjorde i "Det Sovande Folket" - är en återgång till ett extremt klassamhälle, där underklassens barn inte får en riktig chans, där sjuka tvingas in i fattigdom och där den rike har ett högre människovärde än den fattige. Det är ett samhälle ingen vill ha - utom de 7-8% som utgör den verkliga kärnan i högerpartiet Moderaterna.

Så det här blir en vädjan till de socialliberaler som finns kvar i Fp och C. Rösta mot blockpolitiken. Vägra delta i extremhögerns samhällsomvandling. Begrav alliansen på den historiens skräphög där den hör hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar