Netroots - Socialdemokraterna

2014-12-14

Persson har fel!

Foto: Magnus Fröderberg CC BY-2.5dk
I Aftonbladet säger Göran Persson att C och Fp ligger till höger om moderaterna. Och det är sant - åtminstone i retoriken. Men det är ändå fel. C, Fp och Kd ligger exakt på samma ställe som moderaterna - mycket långt ut på högerkanten. Det är bara retoriken som skapar förvirring. Den retorik där Fredrik Reinfeldt och andra moderater pratar om sig själva som ett arbetarparti - vilket ju vore löjeväckande om det inte vore så tragiskt.

Det man först tänker på när det gäller Perssons påstående om att Fp och C ligger till höger om M är kanske inställningen till LAS. Där vill ju C och Fp ändra så att det blir lättare att avskeda människor - med motiveringen att då skulle företagen "våga" anställa. Men M har ju i grunden samma uppfattning. De vet ju bara att det är bra att säga att man står bakom "den svenska modellen", och de vet också att det finns så många sätt att kringgå LAS att den på många sätt är en papperstiger. Så de står precis på samma ställe, man har bara olika retorik och lite olika sätt att nå sina mål. I praktiken är det ju så att de enda företag som inte helt godtyckligt kan bli av med en arbetare är de mycket små företagen. Men även där finns stora möjligheter. En mycket bra genomgång av ADs avgöranden sedan 1992 som jag haft det tvivelaktiga nöjet att läsa (examensarbete vid Handelshögskolan i Göteborg) visar att så är fallet.

Sen tror jag Bjereld har fel när han säger att Perssons uttalande är ett försök att locka C och Fp mot mitten. Jag tror snarare att det är ett försök att locka bort deras socialliberala väljare och få dem att gå till S. För Persson har helt rätt i att partikadrerna ute i distrikten känns igen på ett helt annat sätt än partiledningen i Stockholm. Det är ju också min erfarenhet av de vänner inom dessa partier jag har. Det finns ett främlingskap - framförallt inom C - inför den "maktkåta" ledningen. Uttrycket är inte mitt utan en kvinnlig C-väns. Men jag förstår henne - det lyser maktlystnad ur ögonen på Annie Lööf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar