Netroots - Socialdemokraterna

2011-10-16

Socialdemokraternas ras

Man undrar varför människor låter sig drivas som en flock får av en fullständigt sanningslös och sakligt helt felaktig kampanj. Juholt gjorde inte fel. I själva verket är det ju rimligt att han låter riksdagen betala hela hyran i Stockholm. Om man inte förutsätter att han och hans sambo inte hade bott tillsammans om han inte varit riksdagsman. Skall alla journalister som fått sitt boende på annan ort där deras tidning stationerat dem betalt betala tillbaka hälften om deras familj också bott där? Skulle inte tro det.

Och så tappar S i senaste SIFO-mätningen. Inte konstigt med tanke på lögnerna och de närmast vidriga vinklingarna och med tanke på att vi som folk tydligen förlorat förmågan till källkritik. Något som däremot förvånar mig.

När jag gick i skolan fick jag lära mig att alltid försöka göra en kontroll av påståenden och en rimlighetskontroll av de samband som framställs - vare sig det gäller en tidningsartikel eller en forskningsrapport. Så gjorde jag även i detta fall och det stod tidigt klart att detta var en politisk kampanj och inte något "avslöjande". Följaktligen kan jag inte längre tro på ett ord av vad som står i Aftonbladet. Och inte på mycket av vad som skrivs och sägs i andra media. Socialdemokraternas ras och förtroende kommer att öka igen. Medias förtroende är svårare att bygga upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar