Netroots - Socialdemokraterna

2011-11-02

Blondin-Bella i socialutskottet

Isabella Jernbeck - socialutskottets Blondin-Bella
I en artikel med rubriken "Det finns inga fattiga människor i Sverige tycker jag" säger Isabella Jernbeck som är moderat ledamot i riksdagens Socialutskott  just det - "Det finns inga fattiga människor i Sverige tycker jag". Jag satt och tänkte på det där en liten stund, och sen tyckte jag att "det finns inga moderater i riksdagen". Men det hjälpte inte - de sitter där lik förbannat. Tyvärr är det ju så att det finns fattiga människor också i Sverige - oavsett vad socialutskottets Blondin-Bella tycker.
Man kan också, som jag, tycka att en ledamot i socialutskottet skall förstå skillnaden mellan absolut fattigdom och relativ fattigdom, och att det vi som regel talar om när vi nämner fattigdom i Sverige är relativ fattigdom. Man kan därför tycka att det är mer än lovligt korkat att börja dilla om Afrikas fattigdom vid ett besök hos Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende, RFHL. (Direktlänk till deras kommentarer till Bellas besök). När jag läser deras referat av hennes besök undrar jag om jag hamnat i en Dickens-roman, men inser att det här är den kalla kyliga verklighet vi lever i. Jag börjar också tycka att jag är skyldig den riktiga Blondin-Bella en ursäkt. Hon förefaller ju i jämförelse med IsaBella närmast vara Mensa-klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar