Netroots - Socialdemokraterna

2011-11-22

Juholt tydlig

Efter kritiken mot Håkan Juholts framträdande i Ekots lördagsintervju 111112 har jag lyssnat på intervjun ett flertal gånger, och jag måste erkänna att jag inte förstår kritiken. Jag tycker att han möter frågorna på ett bra sätt. Och intervjuaren Thomas Ramberg gör det jobb en bra intervjuare skall göra. Det medför på ett självklart sätt att frågor som inte har ett enkelt svar kan få den som intervjuas att framstå som osäker och ibland motsägelsefull - särskilt när han eller hon faktiskt försöker säga något. Det är i själva verket tecknet på bra intervjujournalistik.
Om man tar frågan om vinster i vård och omsorg som exempel så är den otroligt komplex. Det finns naturligtvis två olika enkla svar - ta bort de privata alternativen eller låt saker vara som de är. Inget av de enkla svaren håller inför svenska folket. Juholt ger därför de enda svar han kan ge
  • stora vinster är inte acceptabla
  • export av vinsterna är inte acceptabelt
  • vinstintresset får inte vara det dominerande inom vård och omsorg
Jag tycker ärligt att Juholt i denna fråga träffar mitt i prick. Det finns fler svar än de enkla, och om man vill söka dem får man ibland finna sig i att verka otydlig. Juholt var mycket tydlig med målet. Tydligheten i vägvalen dit kommer när man nått fram till en konkret och bra lösning. Var och en som påstår sig ha den i nuläget ljuger eller är korkad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar