Netroots - Socialdemokraterna

2011-11-07

Journalisthat? Nej, inte riktigt

I en artikel med titeln "Journalisthatet är en varningssignal"  i Aftonbladet den 27/10 skriver Jonas Nordling:
"Så här är det: Journalistik bygger på trovärdighet. Den som utanför en redaktion erbjuder en journalist pengar för att få kontroll över dennes arbete gör ett mycket allvarligt fel."
Detta är ju trivialt sant, men det är inte det stora problemet med dagens journalistik. Det stora problemet är i stället att media i dag bara är en business som alla andra. Det skall rationaliseras - vilket konkret betyder att en journalist skall skriva fler ord på mindre tid samtidigt som innehållet i de orden skall vara mer säljande. Vart detta leder kan vem som helst lista ut. Att sedan fler och fler tidningar har ägare som bara ser till vinsten och inte ser det som intressant att granska kapitalisters förehavanden gör ju inte saken bättre. Lägger man sen som grädde på moset till mediaimperier som Berlusconis i Italien och Fox News med flera i U.S.A. som medvetet arbetar inte bara för att hålla folket oinformerat utan sprider direkt desinformation så inser man att respekten för journalistiken inte bör vara på topp bland dem som ser sammanhangen.
Jag är inte själv journalist, och jag är glad för det. Att tvingas leta jobb bland de media som finns i dag vore för mig betydligt värre än att tvingas till prostitution. Som prostituerad skulle jag tvingas sälja min kropp, men journalister tvingas på de flesta media i dag att hyra ut sin själ - och på vissa att sälja ut den helt och hållet. Så ärligt, Jonas, jag hatar inte journalister - jag tycker synd om de flesta och föraktar många av dem. Det jag hatar är det lögnernas imperium som byggts upp av dagens genomkorrupta medievärld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar