Netroots - Socialdemokraterna

2012-12-12

Nu är Blondin-Bella igång igen!

Nu är det den "riktiga" Blondin-Bella - inte hon i Socialutskottet som jag skrev om för något år sen. I en artikel i Aftonbladet berättar hon och Pingis Hadenius om att de skall jobba för att förebygga överskuldsättning genom att arbeta med människors beteende. Detta är i sig mycket vällovligt. Att låna till konsumtion är en riktigt dålig ide, och det bör förebyggas på alla sätt som går - i det här fallet genom upplysning i form av föreläsningar, utbildningar och en bok som skall komma ut om ett knappt år. Så långt är allt väl, så varför skriver jag om detta? Jag brukar ju bara skriva om sådant jag tycker är dåligt!

Jo, skälet till att jag skriver om det här är att man kopplar ihop det här med skuldsanering och överskuldsättning. Och det är helt galet. Artikeln avslutas med det lite klämkäcka rådet:
Och tipset för hur man får en trygg och bra ekonomi är enkelt.
– Sluta spontan- och impulsshoppa!
Skuldsanering och överskuldsättning handlar om helt andra saker. Jag har haft kontakt med några av dem som de senaste åren fått skuldsanering, och ingen i det ganska slumpmässiga, men begränsade, urval jag pratat med har konsumerat sig in i överskuldsättning av den art som leder till skuldsanering. De flesta fallen handlade om bostadslån kopplat med sjukdom, arbetslöshet och/eller skilsmässa. I nästan hälften av fallen alla tre. Två av de jag försökte kontakta hade tagit livet av sig, och en kört ihjäl sig i en singelolycka - kanske ett av våra maskerade självmord. Av resterande hade drygt tre av fyra bolåneskulder och en av fem skulder efter misslyckat företagande. Det skall givetvis inte dras några växlar på en sådan informell undersökning, eftersom den har ett för litet urval, ingen kontroll av att de jag fick kontakt med var representativa för helheten och dessutom baserades på vad de själva sade om sina skulder. Det senare hade jag givetvis kunnat kontrollera, men jag fann det inte värt besväret då den i vart fall bekräftade vad kronofogden och andra säger - nämligen att överkonsumtion och slarv sällan är skälet till den sorts "kvalificerade insolvens" som skuldsaneringslagen kräver.

Så kära Bella och Pingis. Fortsätt gärna med ert arbete. Det är viktigt och angeläget av så väldigt många skäl! Och om ni kan hjälpa bara några att slippa utmätning och betalningsanmärkning så är det en välgärning.  Men för allt i världen - koppla inte ihop det med överskuldsättning och skuldsanering. Då går ni bara finans- och inkassobolagens ärenden i deras arbete för att hålla verkligt överskuldsatta kvar i fällan. De har nämligen blivit en lönsam industri genom att de kan ta ut ockerräntor år efter år av människor som sitter ohjälpligt fast i att betala dessa räntor resten av livet.

I sin propaganda - bl.a. i form av programmet Lyxfällan - så vill de framställa alla gäldenärer som slarvpellar med dålig ordning och betalningsmoral, när detta är fallet bara för några enstaka av dem som får skuldsanering. Allt för att minska opinionsstödet för en rejäl reform av t.ex. skuldsaneringen - för att inte tala om preskription och utmätning. Sedan arbetar man systematiskt med påverkan på våra höga jurister - med resultatet t.ex. att inkassobolag kan ljuga friskt och alltid få rätt. Och man betalar ett visst regeringsparti för att stoppa de minimala förbättringar som dess egen utredare hade lagt fram. Så snälla - gör detta, men delta inte i den lögnaktiga propagandan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar