Netroots - Socialdemokraterna

2013-04-20

En aningslös och farlig Ulfvaeus!

I Aftonbladet uttalar sig Björn Ulfvaeus om det kontantlösa samhället. Han är i det här fallet extremt farlig i sin aningslöshet. Han menar att kontantlösheten gör att pengar inte kan tvättas, risken för rån minskar, etc.etc. En del av det han säger är givetvis sant - så är det med alla farliga osanningar.

Det kontantlösa samhället är farligt för dig och mig. Inte fullt så farligt för honom - hans liv är ändå kartlagt och ganska väl känt. Men lite farligt är det för honom också.

Faran jag ser är främst att fokus blir fel. Att kräva att vi förklarar oss om vi skall sätta in 10000 kronor i kontanter är så långt politikerna lyckats komma i "kampen mot penningtvätt". Ja, och så att kräva att vi är registrerade för att köpa en SMS-biljett. De stora penningtvättarna - de köper banker. Där tvättas årligen 1000-tals miljarder kronor från bedrägerier, organiserad brottslighet, fastighetsskojare, och banker. Brottsligheten har tagit över den "bransch" där Björn vill att alla våra pengar skall finnas. Om han känner sig trygg med det, så får han väl göra det. Jag känner mig djupt otrygg med banker och finansbolags som ägs - och framförallt styrs - av gangsters. Och min uppfattning är att alla banker och finansbolag gör det. Inklusive vår egen delvis statsägda bank Nordea.

Så käre Björn och kära politiker - låt mig vara anonym, och bortom bankernas giriga klor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar