Netroots - Socialdemokraterna

2013-04-04

Sten i Moderat glashus

I en artikel i Aftonbladet anklagar Moderaternas partisekreterare Kent Persson socialdemokraterna och Stefan Löfvén för siffertrixande och luftmål när de talar om att Sverige skall ha som mål att ha lägst arbetslöshet i EU. I mina ögon är det ganska komiskt.

Alla partier försöker siffertrixa lite då och då. Vi har ju inte längre någon meningsfull diskussion om politikens inriktning, i termer av rättvisa och andra värdefrågor. Allt skall kläs i siffror. Trots att jag själv är tämligen välutbildad i matematik och statistik, och gillar att tänka i sådana termer, så finner jag det rätt trist.

En annan konsekvens av att kunna granska statistik på ett yrkesmässigt sätt är att man inser att det mesta sådant som kommer fram i den politiska debatten är i högsta grad ett trixande med siffror. Alla partier - från kommunister till fascister - ägnar sig åt att trixa med siffror för att understödja sina åsikter. Det är  mycket sorgligt.

Men när Moderaterna uttalar sig på detta sätt framstår det som direkt löjligt. De är de senaste årens obestridliga mästare. Snart bryr jag min inte längre om att kolla deras siffror, då de ständigt förvanskar dem för att försöka vinna politiska poäng. En del av Moderaternas siffertolkningar är så galna att de får en resultatrapport från Lehman Brothers att framstå som närmast absolut sanning, och en produktionsrapport från en fabrik i det gamla Sovjetunionen som stått still i 5 år som en ren underdrift.

Nej, Kent Persson jag tycker att Moderaterna skall sopa framför egen dörr innan de påtalar grandet i grannens öga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar