Netroots - Socialdemokraterna

2013-04-06

Kronofogden är en mördare - med statens välsignelse

I går avslog Högsta Domstolen ett överklagande från en god vän till mig. Han lider av svår kronisk huvudvärk. Inga mediciner biter på värken, men ett träningsprogram hjälper honom. Detta träningsprogram är förenat med stora kostnader.

Nu är min vän också evighetsgäldenär, och har därför sedan i höstas löneutmätning. En gäldenär får ju behålla ett belopp - det så kallade normalbeloppet. Därtill läggs hyra. Man kan också få tillägg för nödvändiga medicinska kostnader. Men min vän får inga sådana tillägg. Beviskraven har satts så högt att det är närmast omöjligt att få det för smärtpatienter som inte hjälps av medicin.

Därför får min vän gå dag efter dag - i resten av sitt liv - med svåra plågor. Detta är omänskligt, och det gör - enligt min uppfattning varje kronofogde till en mördare. Bara värda förakt. Att de får medhåll av domstolarna hör inte till saken. Den som verkställer sådant här är en förbrytare mot allt vad mänsklighet heter. Och när min vän - antingen genom oavsiktlig överdosering av narkotiska preparat eller genom avsiktligt självmord - är död, så blir han bara en siffra i fogdens redan digra statistik av överdödlighet bland gäldenärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar